29 Şaban 1438 | 25 Mayıs 2017
Ana Sayfa Günün Haberleri Yazarlar TÜRKİYE POLİTİKA EKONOMİ SPOR DÜNYA SAĞLIK & YAŞAM EĞİTİM BİLİM-TEKNOLOJİ KÜLTÜR-SANAT
MAKALELER
MܒMİN MܒMİNİN KARDEŞİDİR
20/10/2016 - 09:23
Hayati OTYAKMAZ

"Mü’min, elinden, dilinden ve sair azalarından diğer müminlerin emin olduğu kimsedir" buyurur Hz. Peygamber (s.a.s.) Efendimiz.

Kardeşlerin birbirleri hakkındaki tutumlarını, en ince ayrıntısına kadar bütün Ashabına öğreten Allah Rasûlü (s.a.s.) Efendimiz, bu yönüyle ideal bir toplumun nasıl işleyeceğini de göstermiş olmaktadır.

İşte, Sahabe-i Kiram’ın hayatlarından, kardeşlerimize karşı tutumumuzun nasıl olacağı sorusunun cevabı...

 

MÜSLÜMAN'I GÜCENDİRMEK

 

Ebû Süfyan, Sahabeden Selman, Suheyb ve Bilâl'ın yanından geçti. Bir kaç kişi daha vardı. "Allah'ın kılıçları, Allah'ın düşmanının boynuna bir türlü isabet etmedi!" dediler.

O sırada oradan geçen Ebûbekir:

"Siz Kureyş'in ihtiyarı, önderi olan bir kişi için mi bunu söylüyorsunuz?" dedi.

 Daha sonra Hz. Peygamber (s.a.s.)'a geldi ve durumu anlattı.

Hz. Peygamber (s.a.s.):

"Ey Ebâbekir! İnşaallah onları öfkelendirmemişsin. Eğer onları öfkelendirmişsen Rabbini öfkelendirmiş olursun" buyurdu.

Hz. Peygamber'in bu sözü üzerine Ebûbekir (r.a.) onlara gelerek:

"Ey kardeşlerim! Sizi öfkelendirdim mi?" dedi.

Onlar da:

"Hayır, Allah senden razı olsun ey kardeşimiz!" dediler. (Müslim.)

 

MÜSLÜMAN'A KÜFRETMEK

 

Hz. Âişe validemiz şöyle rivayet etmiştir: Bir kişi gelip Peygamber (s.a.s.)'in huzurunda oturdu ve;

"Benim kölelerim vardır. Bana yalan söylüyorlar, hainlik yapıyorlar, isyan ediyorlar. Ben de onlara küfrediyorum, onları dövüyorum! Durumumuz ne olacaktır?" dedi.

Hz. Peygamber (s.a.s.):

"Kıyamet günü geldiğinde, onların sana yapmış oldukları hainlikler, isyanlar, yalanlar; bir de senin onlara tatbik ettiğin cezalar getirilecektir. Eğer senin onlara tatbik ettiğin cezalar onların günahları miktarınca olursa, bu, baş başa kalmaktır. Ne senin lehinde, ne de aleyhindedir. Eğer fazla ise fazlanın cezası senden alınacak, onlara verilecektir" buyurdu. Bunun üzerine adam bir kenara çekildi, bağırarak ağladı.

Hz. Peygamber (s.a.s.), ona:

"Sen Enbiyâ, 47. âyetini okumuyor musun?" dedi.

Adam:

"Ey Allah'ın Rasûlü! Ben kendim ve bunlar için onlardan ayrılmaktan daha hayırlısını görmüyorum" dedi ve "Seni şahit tutuyorum, artık onların hepsi de hürdürler!" diye ilave etti. (Tirmizî)

 

"SEN KARDEŞİNİN ETİNİ YEDİN"

 

İbn Mes'ud şöyle anlatıyor:

Bir gün Hz. Peygamber (s.a.s.)'in yanında oturuyorduk. Oradakilerden biri yanımızdan ayrıldı. Daha sonra bir kişi ayrılan aleyhinde bir şeyler söyledi.

Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a.s.) o kişiye:

"Ondan helâllik dile ve tevbe et" dedi.

O da:

"Ne yaptım ki helâllik dileyip tevbe edeyim" dedi.

Hz. Peygamber: "Sen kardeşinin etini yedin" buyurdular. [Taberanî]

 

Hz. Peygamber (s.a.s.), arkadaşının gıybetini yapan bir kişiye:

"Dişlerinin arasını kürdanla temizle!" buyurdular.

Bunun üzerine adam da:

"Ey Allah'ın Rasûlü! Ben et falan yemedim ki dişlerimin arasını temizleyeyim" dedi. (Heysemî)

 

"ONLARDAN BİRİ OLMADIKÇA FASIKLARI TANIYAMAZSIN"

 

Muaviye, Ebu'd-Derdâ'ya:

"Bana Dımaşk'ın fasıklarının isimlerini bildir" diye bir mektup yazdı.

Ebu'd-Derdâ da cevap olarak:

"Benim bu gibi insanlarla ne ilgim olabilir? Onları nereden bilebilirim?" dedi.

Oğlu Bilâl ise:

"Ben onların isimlerini biliyorum" diyerek bazı isimler yazdı ve bunları babasına gösterdi.

Ebu'd-Derdâ ise:

"Bu adamların fâsık olduklarını nereden bildin. Onların fasık olduklarını ancak onlardan birisi olmak suretiyle bilmiş olabilirsin. O halde en başa kendi ismini yaz" dedi. Bunun üzerine oğlu Bilâl bu isimleri Muaviye'ye göndermedi. (Buharî.)

 

YÖNETİCİYE AKSETTİRİLEN CEZA UYGULANMALI

 

İslam'da uygulanan ilk ceza hırsızlık yapan bir kişiye verilen el kesme cezası olmuştu. Hırsızlık yapan kişiyi yakalayarak Hz. Peygamber'in huzuruna getirdiler ve aleyhinde de şahitlik ettiler.

Hz. Peygamber de yasalar gereği onun elinin kesilmesini emretti. Adamın eli kesildikten sonra sahabeler Hz. Peygamber'in mübarek yüzünün sapsarı kesilmiş olduğunu gördüler.

Bu durum üzerine Hz. Peygamber'e sordular:

Ey Allah'ın Rasûlü! Onun elinin kesilmesi galiba size çok ağır geldi" dediler.

Hz. Peygamber (s.a.s.) de:

"Nasıl ağır gelmesin ki; siz, kardeşinizin aleyhinde şeytana yardımcı oldunuz!" buyurdu.

"Ey Allah'ın Rasûlü! Onu bıraksan olmaz mıydı?" dediler.

Hz. Peygamber (s.a.s.) buna şöyle cevap verdiler:

"Peki, siz niçin onu, bana getirmeden önce bağışlayıp serbest bırakmadınız? İmamın (devlet başkanının), kendisine aksettirilen suçlarda ceza tatbik etmemesi uygun düşmez." (Kenz, Hayatüs-Sahabe, M. Yusuf Kandehlevî.)

 

MÜSLÜMAN'IN ARKASINDAN KONUŞMAK!

 

Biz Rasûlullah’ın yanında bulunuyorduk. Bir kişi kalktı. Gittikten sonra sahabiler (den bazıları);

"Ey Allah'ın Rasûlü! Amma da âciz bir kimsedir o!" dediler.

Hz. Peygamber (s.a.s.):

"Siz arkadaşınızı gıybet ettiniz. Onun etini yediniz" dedi. (Taberanî.)

Hz. Peygamber (s.a.s.)'e:

"Ey Allah'ın Rasûlü, Bizim söylediğimiz vasıf, o adamda vardır!" dediler.

Hz. Peygamber:

"Eğer sizin söyledikleriniz onda yoksa o zaman kendisine iftira etmiş olursunuz" buyurdu. (Taberanî.)

 

HZ. EBÛBEKİR (R.A.)'E ALLAH RASÛLÜ (S.A.S.)'NÜN TAVSİYESİ

 

Ebû Hureyre şöyle rivayet etmiştir:

Bir kişi Hz. Ebûbekir'e Peygamber orada oturduğu halde, küfretti. Ebûbekir'in karşılık vermediğini gören Hz. Peygamber (s.a.s.), bundan hoşnut olarak gülümsedi. Fakat adam ileri gidip işi uzatınca, bu sefer Ebûbekir ona karşılık verdi. Hz. Peygamber öfkelenerek gitti.

Hz. Ebûbekir (r.a.) arkadan O’na yetişti ve:

"Ey Allah'ın Rasûlü! Sen oturduğun halde bu bana küfrediyordu. Ben onun sözlerini kendisine iade edince de öfkelenerek kalktın. Bu nasıl oluyor?" dedi.

Hz. Peygamber (s.a.s.):

"Seninle beraber bir melek vardı. O ne derse ona karşılık veriyordu. Sen onun sözlerinden bir kısmına karşılık verince şeytan araya girdi. Ben şeytanla beraber oturmam" dedi.

Sonra ilave etti:

"Ey Ebûbekir! Üç şey vardır, hepsi haktır:

1-) Bir kula bir zulüm yapılırsa, o da o zulmü Allah rızası için affederse, Allah Teâlâ onu, kendisine yapılan o zulümden dolayı aziz kılar ve yardımcısı olur.

2-) Bir kişi yakınına veya muhtaçlara yardım gayesiyle iyilik ve ihsan kapısını açarsa, Allah Teâlâ o kimsenin varlığını artırır.

3-) Bir kişi muhtaç olmadığı halde, dilencilik kapısını açarsa, "Allah Teâlâ onu daha fakir kılar!" buyurdu. (Taberanî.)

YORUMLAR
YAZARIN DİĞER YAZILARI
25/05/2017 - 09:14 RAMAZAN-I ŞERİF AYINA HAZIR MIYIZ?
19/05/2017 - 09:42 Peygamber (s.a.v) Efendimizin Güzel Hayatından Örnekler
10/05/2017 - 12:10 BERÂET’E- KURTULUŞA ERENLER!
02/05/2017 - 09:13 ÂHİR ZAMAN ALÂMETLERİ
22/04/2017 - 13:00 MUTLU OLMAK İÇİN!
12/04/2017 - 14:11 AİLE REİSİ OLARAK HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZ
03/04/2017 - 14:23 SAYGIN BİR İSLÂM ÂLİMİ: HZ. ABDULLAH BİN ABBAS (R.A.)
18/03/2017 - 14:08 MİLLETİMİZİN VAR OLMA MÜCADELESİ: ÇANAKKALE
07/03/2017 - 20:35 İSLÂM’DA KADINLARA VERİLEN BAZI HAKLAR
25/02/2017 - 15:06 MİLLÎ GÖRÜŞ LİDERİMİZ MERHUM ERBAKAN'DAN GENÇLİĞE HİTABE!
16/02/2017 - 15:42 ŞEHİTLER VE ANNELERİ
04/02/2017 - 14:11 AİLE NEDİR?
21/01/2017 - 12:08 ASHAB-I KİRAMIN RASULULLAH (S.A.S.)'A BİATI
12/01/2017 - 16:26 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİ HER YÖNÜYLE TANIMALIYIZ
05/01/2017 - 17:36 KAR VE ÇOCUK
27/12/2016 - 15:05 VEFÂTININ 80.YILDÖNÜMÜNDE İSTİKLÂL MARŞI ŞAİRİMİZ MEHMED ÂKİF ERSOY (1873-1936)
24/12/2016 - 15:21 ABDULHAMİD HAN VE MÜCADELESİ
14/12/2016 - 14:07 AHLÂKIN VAZGEÇİLMEZ İLKELERİ
05/12/2016 - 14:50 ZEYD İBN HARİSE (R.A.) VE SEVGİLİ PEYGAMBER EFENDİMİZ (S.A.S.)
24/11/2016 - 12:01 Hepimizi eğiten bir muallim-i ekmel (En mükemmel öğretmen) Hz. Peygamber Efendimiz (S.A.S.)
17/11/2016 - 14:15 MÜSLÜMAN ÇOCUĞUN EDEBİ
08/11/2016 - 11:06 ÂDÂB-I MUÂŞERET-GÖRGÜ KURALLARI
29/10/2016 - 13:22 İSLÂMİYET, NASİHAT VE ÖĞÜTLE KÂİMDİR
20/10/2016 - 09:23 MܒMİN MܒMİNİN KARDEŞİDİR
12/10/2016 - 16:04 RABBİNDEN ŞEHÂDET DİLEYEN KOMUTAN ABDULLAH BİN CAHŞ (R.A.)
04/10/2016 - 12:18 HİCRET VE MUS’AB BİN UMEYR (R.A.)
28/09/2016 - 12:43 CAMİ VE ÇOCUKLAR
20/09/2016 - 12:06 HAKK'I BÂTILDAN AYIRAN EMANET KUR’AN-I KERİM
05/09/2016 - 17:22 Kurban, her yıl tekrar edilen en büyük hatırlayıştır!
30/08/2016 - 17:15 VATAN SEVGİSİ VE 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI
21/08/2016 - 10:29 YÛSUF HÂS HÂCİB
09/08/2016 - 09:21 MUS’AB BİN UMEYR (R.A.) -DÜNYA MALINA ITIBAR ETMEDI-
21/07/2016 - 15:21 MAZLUMUN ÂHI, İNDİRİR ŞÂHI!
12/07/2016 - 14:52 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN GENÇLERE TAVSİYELERİ
30/06/2016 - 17:23 KURAN-I KERİM'İ OKUMAK VE İBRET ALMAK
23/06/2016 - 16:17 ASHAB-I KİRAM'IN AHLAKI
17/06/2016 - 10:28 ORUÇLU KİMSENİN ÖZELLİKLERİ
10/06/2016 - 15:21 ORUCUN HİKMET VE FAYDALARI
06/06/2016 - 09:28 HZ. ZEYD (R.A.)’İN HZ. RASÛLULLAH (S.A.S.)’A BAĞLILIĞI
29/05/2016 - 13:37 Fatih Sultan Mehmed’in ufku
23/05/2016 - 15:53 FATİH’İN ÇOCUKLUK MERAKI!
12/05/2016 - 15:30 UNUTULMUŞ SÜNNETLER
03/05/2016 - 17:22 Anne ve babalara tavsiyeler
29/04/2016 - 11:41 Alemlere rahmet sevgili peygamber (s.a.v.) efendimizin güzel hayatından örnekler
22/04/2016 - 14:57 Bir devlet başkanı olarak Hz. Peygamber (s.a.s.) EFENDİMİZ
19/04/2016 - 17:05 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİ TANIMAK
12/04/2016 - 12:33 KİTAP VE OKUMA HAKKINDA UNUTULMAZ SÖZLER
05/04/2016 - 14:16 KİTAP VE KİTAP OKUMAK SANATI
28/03/2016 - 11:11 Çanakkale'de şehid olan bir askerin son mektubu...
21/03/2016 - 15:49 BABAN GELİRSE ÇAĞIR BENİ OĞUL!
18/03/2016 - 10:59 ÇANAKKALE, BİR MİLLETİN VAR OLMA MÜCADELESİDİR!
09/03/2016 - 11:20 Eğitimde ailenin önemi
26/02/2016 - 17:34 ERBAKAN'DAN GENÇLİĞE HİTABE
19/02/2016 - 15:45 HAYATIMIZA YÖN VERECEK 40 HADİS-İ ŞERÎF
12/02/2016 - 12:00 40 ÂYETTE MUTLULUĞUN FORMÜLÜ
03/02/2016 - 11:26 Ashâb’ın namaza gösterdiği hürmet
26/01/2016 - 14:36 BİR İBRET LEVHASI! CEZZAR AHMED PAŞA VE NAPOLYON
16/01/2016 - 15:17 (ŞEYH EDEBÂLİ’NİN OSMAN GÂZİ’YE NASİHATLARI) İNSANI YAŞAT Kİ, DEVLET YAŞASIN!
14/01/2016 - 17:31 Devlet Yöneticilerine Osman GAzi’den Tavsiyeler
05/01/2016 - 12:23 DEVLET YÖNETİCİLERİNE OSMAN GAZİ'DEN TAVSİYELER
29/12/2015 - 16:52 MEKKE-İ MÜKERREME'NİN FETHİ (H. 20 Ramazan 8/ M. 11ocak 630.)
21/12/2015 - 15:30 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZ, İNSANLIĞA YÖN GÖSTEREN BİR KUTUP YILDIZIYDI
11/12/2015 - 12:59 GÖNÜLLER SULTANI MEVLÂNÂ
04/12/2015 - 15:43 NENE HATUN
27/11/2015 - 13:13 AMELLERİN EN SEVİMLİSİ
20/11/2015 - 14:26 SEN ERBAKAN’SIN! …
17/11/2015 - 10:20 SÜTÇÜ İMAM
09/11/2015 - 14:30 KUR’AN-I KERİM’E GÖRE BAZI KAVİMLERİN HELÂK OLUŞ SEBEPLERİ
28/10/2015 - 14:18 ADALET- EMANET VE İŞLERİ EHLİNE VERMEK
20/10/2015 - 11:51 GENÇLERE ÖĞÜTLER
14/10/2015 - 12:24 MEDİNE-İ MÜNEVVERE'YE HİCRET
12/10/2015 - 10:05 Hz. Peygamber (S.A.S.)’in çocuk eğitim metodu
28/09/2015 - 12:29 EĞİTİM-BİLİM VE ÇOCUKLARIMIZ
21/09/2015 - 13:35 HZ. İBRAHİM (A.S.)’İN RÜYASI
15/09/2015 - 13:39 BEN FİLİSTİNLİ ÇOCUK
07/09/2015 - 16:24 EY ŞEHİT!
04/09/2015 - 12:12 SURİYELİ ÇOCUK
31/08/2015 - 10:04 VATAN SEVGİSİ VE 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI
25/08/2015 - 17:02 MALAZGİRT ZAFERİMİZ VE SULTAN ALPARSLAN
21/08/2015 - 12:27 İNSANLIĞIN ÖNCÜLERİ: ŞEHİTLER
17/08/2015 - 18:08 AĞIR AĞIR İNTİHAR: SİGARA!
10/08/2015 - 11:24 FECİ BİR ÖLÜMÜ TERCİH ETMEK: UYUŞTURUCU!
03/08/2015 - 13:19 BÜTÜN KÖTÜLÜKLERİN ANASI: ALKOL!
29/07/2015 - 11:00 Kur’an-ı kerim’le’ Konuşan Kadın
16/07/2015 - 04:29 KUR’AN-I KERİM’DE MܒMİNLERİN VASIFLARI
29/06/2015 - 16:21 DOĞU TÜRKİSTAN’A DUA, ÇİN’E LANET!
26/06/2015 - 18:02 ORUÇLU KİMSENİN ÖZELLİKLERİ
23/06/2015 - 14:40 RAMAZAN AYI VE ORUCUN HİKMETLERİ
16/06/2015 - 11:14 RAMAZAN AYINA HAZIRLANMAK
12/06/2015 - 16:38 YÖNETİM NE ZAMAN ÇÖKER?
11/06/2015 - 12:42 BU DEVLET YIKILIR MI?
08/06/2015 - 11:20 SAKIN ZALİMLERE MEYLETMEYİN!
02/06/2015 - 11:17 MܒMİNLERİN YARDIMCISI ALLAH’TIR ZAFER İNANANLARINDIR
26/05/2015 - 10:21 İSTANBUL’UN FETHİ VE FATİH
19/05/2015 - 12:36 DÜNÜ VE BUGÜNÜ İLE GENÇLİĞİMİZ (GENÇLİĞİMİZ BUHRANDAN NASIL KURTULUR?)
12/05/2015 - 10:52 FATİH SULTAN MEHMED (RAHMETULLAHİ ALEYH)
07/05/2015 - 10:40 ANNE RIZÂSI
30/04/2015 - 13:14 Hz. Enes (R.A.)’in Hz. Peygamber (S.A.S.)’le ilgili bir hatırası
16/04/2015 - 12:53 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN ÇOCUK SEVGİSİ
09/04/2015 - 17:50 SEVGİLİ PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN AHLÂKÎ DAVRANIŞLARI
 
AK Parti Grup Başkanı Binali Yıldırım oldu
Gelecek Milli Görüş’ün
Bölgeye dışarıdan müdahale olduğu müddetçe kan durmaz
Oyun kurucularla bu oyun bozulmaz
Fetihler Milli Görüş’le olur
Hak üstün tutulmadan Bir ülkede huzur olmaz
Karamollaoğlu: Ülkemiz yeniden dizayn edilmek isteniyor
Kemal Kılıçdaroğlu yarın Saadet Partisi'ni ziyaret edecek
ABD ziyareti bir daha düşünülmeli
EN ÇOK
Yazarlar
Hayati OTYAKMAZ
RAMAZAN-I ŞERİF AYINA HAZIR MIYIZ?
Atilla MEHDİGİL
İman açısından dört sınıf insan
Feyzullah AYDOĞAN
DEVLET AKLI
Mustafa GEÇER
TÜRKİYE’NİN BATILILAŞMA SORUNU
Ekrem ŞAMA
Ne umduk, ne bulduk?
Mustafa BİLGEN
Hz PEYGAMBER (s.a.v.)’İN SİYASETÇİYE ÖĞÜTLERİ
Şeref KAÇMAZ