24 Zi'l-ka'de 1438 | 17 Ağustos 2017
Ana Sayfa Günün Haberleri Yazarlar TÜRKİYE POLİTİKA EKONOMİ SPOR DÜNYA SAĞLIK & YAŞAM EĞİTİM BİLİM-TEKNOLOJİ KÜLTÜR-SANAT
MAKALELER
RABBİNDEN ŞEHÂDET DİLEYEN KOMUTAN ABDULLAH BİN CAHŞ (R.A.)
12/10/2016 - 16:04
Hayati OTYAKMAZ

Nahle Seriyyesinin yankıları

 

Abdullah Bin Cahş (r.a.)’ın kumandasındaki mücahitler, aldıkları esirler ve ele geçirdikleri ganimetlerle Medine-i Münevvere’ye döndüklerinde,  Hz. Peygamber Efendimiz (s.a.s.) Efendimiz onlara şöyle buyurdu:

“Ben size haram aylarda savaşmanızı emretmedim.”

Gerçekten de Allah Rasûlü (s.a.s.) onlara müşriklerle savaşmalarını değil, Kureyş kabilesi ve Kureyş kervanıyla ilgili bilgi toplamalarını emretmişti. Efendimiz alınan esirlere ya da getirilen ganimetlere dönüp bakmadı. Abdullah ve arkadaşları ise bu duruma çok üzüldü. Mü’minler, Abdullah ve arkadaşlarına öfkeyle bakıyorlar, kendilerine emredilmeyen bir şeyi yaptıkları için onları kınıyorlardı; ancak daha da üzücü olan İslâm düşmanlarının bu olayı bahane göstererek Allah Rasûlü’nü eleştirmeleri, ona insafsızca saldırmalarıydı.

Müşriklere göre, sevgili Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.) Efendimiz ve arkadaşları, haram ayın kudsiyetini ihlâl etmişler, savunmasız (!) insanları haksız bir şekilde öldürerek, mallarını ele geçirmişlerdi. Yahudiler de boş durmuyorlar, fitne kazanını iyiden iyiye kaynatıyorlar, Mekkeli müşrikler ve Müslümanlar arasında şiddetli bir savaş çıkması için ellerinden geleni yapıyorlardı.

 

Fitne çıkarmak, insan öldürmekten daha kötüdür…

 

Allah’ın dininin yücelmesi için çaba gösteren, günler ve geceler boyu çöllerde yürüyen, ailesinden uzakta kalan, canını hiçe sayarak düşmana saldıran mücahitler yaşanan bu olaylar sebebiyle derin bir ıstırap duyuyor, bütün bu olumsuzluklara kendilerinin sebep olduğunu düşündükçe adeta kahroluyorlardı.

Oysaki onlar; Allah Rasûlü’ne muhalefet etmeyi, O'nu sıkıntıya sokacak bir duruma fırsat vermeyi akıllarına dahi getirmemişlerdi. Üstelik onlar haram ayda olup olmadıklarını bile tam olarak bilmiyorlardı. Onlar kendilerini üzüntüden helak etmek üzere iken, müminlere karşı sonsuz merhamet sahibi olan yüce Rabbimiz şöyle buyurdu:

“Sana haram ayda savaşmanın hükmünü soruyorlar. De ki:

O ayda savaşmak büyük bir günahtır. Fakat Allah'ın yolundan insanları alıkoymak, O’nu ve Mescid-i Haram’ın hürmetini inkâr etmek, halkını oradan sürüp çıkarmak Allah katında daha büyük bir günahtır. Fitne, adam öldürmekten daha kötüdür. Eğer düşmanlarınızın gücü yeterse, sizi dininizden döndürünceye kadar sizinle savaşmaya devam ederler.” (Bakara Suresi 217. Ayet)

Kendi canları yandığında kıyametler koparanlar, kıllarına zarar geldiğinde dünyanın altını üstüne getirenler, başkalarının hayatlarını zindana çevirirken, onları yuvalarından koparıp ocaklarını söndürürken neden hiç rahatsız olmazlar?

İnsanları bir olan Allah’a iman ettikleri için acımasızca öldüren, onların Mescid-i Haram’da ibadet etmelerine izin vermeyen zalimler, kendi kervanları basıldığında, devranları ters döndüğünde hangi hakla ve hangi yüzle zulmettikleri insanları zalim olmakla suçlayabilirler?

O mazlumları Mekke’den sürüp çıkaran, onlara Medine-i Münevvere’de bile huzur vermeyen, hem onlara hem de onları koruyan Medineli Müslümanlara tehditler savuranlar Mekke-i Mükerreme’nin zalim müşrikleri değil midir?

Günümüzde de İslâm topraklarını işgal eden ve oluk oluk Müslüman kanı dökenler kendi menfaatleri söz konusu olduğunda insan hakları çığırtkanlığı yapmıyorlar mı?

Bu âyet-i kerimenin nâzil olması ile sevgili Peygamber (s.a.s.) Efendimiz ve Müslümanlar huzur bulmuş, seriyyeye katılan kahraman mücahitler sevinçle dolmuşlardır. Allah Rasûlü ganimetin beşte birini Beytü’l Mâl’e (devlet hazinesi) almış, Abdullah bin Cahş (r.a.)'ın taksimi, ganimet ile ilgili olarak daha sonra nazil olan âyet-i kerimeye uygun düşmüştür. (Bkz. Enfâl Sûresi, 41. âyet.)

 

Allah yolunda cihad edenler var ya...

 

Bir süre sonra Abdullah (r.a.) ve arkadaşları Hz. Peygamber (s.a.s.) Efendimize giderek şu soruyu sormuşlardır:

“Yâ Rasûlallah! Katıldığımız bu seriyye sebebi ile biz de mücahitlere verilecek olan ecir ve mükâfata nail olabilir miyiz?”

Onların bu sorusuna Allah Teâlâ indirdiği şu âyetle cevap vermiştir:

“İman edenler, hicret edenler ve Allah yolunda cihad edenler var ya; işte ancak onlar Allah’ın rahmetini umabilirler. Allah sonsuz bir şekilde esirgeyen ve bağışlayandır.” (Bakara Sûresi, 218. âyet)

Batn-ı Nahle Seriyyesi ile Müslümanlar, Mekkeli müşriklere, kendilerinin hafife alınmaması gereken bir güç olduğunu, Mekke'nin sadece kuzey değil güney ticaret yoluna da müdahale edebileceklerini ve Mekkelilerin burunlarının dibine kadar yaklaşarak onlara zarar verebileceklerini göstermiş oldular.

Abdullah Bin Cahş (r.a.) bu seriyyeden iki ay sonra cereyan eden Bedir Savaşı’na katılmış ve Mahzumoğullarının önde gelenlerinden birisi olan Velid bin Velid’i esir almıştır. Velid, Kureyş’in lideri Velid Bin Muğire’nin oğlu olup Halid Bin Velid (r.a.)’in de kardeşidir.

Bedir savaşında büyük bir hezimet yaşayan, önde gelenlerinden pek çoğunu kaybeden Kureyşliler ertesi yıl intikamlarını almak üzere üç bin kişilik büyük bir orduyla Müslümanların karşısına çıkmışlardır. Medine'nin hemen yanı başında, Uhud Dağı’nın etrafında cereyan eden bu savaş oldukça kanlı geçmiş, Allah’ın dinini yüceltmek ve sevgili Peygamber Efendimiz (s.a.s.)’i korumak amacıyla sahabiler canlarını feda etmiş, eşsiz kahramanlıklar göstermişlerdir.

 

Abdullah bin Cahş (R.A.)’ın duası

 

Abdullah Bin Cahş (r.a.)’ın Uhud savaşındaki fedakârlığı ve mücadelesi ise bambaşkadır. Ashâb-ı Kiram’ın önde gelenlerinden olan Sa'd bin Ebî Vakkas (r.a.) şöyle anlatıyor:

“Uhud Savaşı’nın başlamasından hemen önce Abdullah yanıma gelerek bana şöyle dedi:

‘Gel, bir köşeye gidelim de Allah'a dua edelim. Sen benim duama âmin de, ben de senin duana âmin diyeyim.’

Ben:

“Olur,” deyince, bir kayanın ardına gittik. Sonra ben dua etmeye başladım:

“Allah’ım! Savaş sırasında karşıma güçlü kuvvetli bir düşman çıkar. Ben onu öldüreyim ve üzerindeki kıymetli eşyaları ganimet olarak alayım.”

Ben duamı bitirince Abdullah:

“Âmin” dedi ve kendi duasına başladı:

“Yâ Rabbî!  Savaş meydanında karşıma güçlü, kuvvetli bir düşman çıkar. Ben onunla çarpışayım. O beni öldürsün. Burnumu ve kulaklarımı kessin. Yarın senin huzuruna çıktığımda, Sen bana:

“Ey kulum, burnun ve kulakların nerede,  burnun ve kulakların neden kesildi,” dediğinde ben:       “Senin ve Rasûlü’nün rızası için kesildi” diyebileyim.

Abdullah’ın duası bittiğinde, söz verdiğim için âmin demek zorunda kaldım.

 

Ağaç dalına asılan burun ve kulaklar

 

Nihayet savaş başladı. İki taraf kıyasıya savaşıyor, tam bir can pazarı yaşanıyordu. Abdullah (r.a.) düşman saflarının ortasına dalmış cihad ediyor, ölüme meydan okuyordu.  Uhud Savaşı Müslümanlar için oldukça sıkıntılı geçti. Bir aralık tamamen dağılan İslâm ordusu, ölmeyi yaşamaya tercih etmiş mukaddes mücahitler sayesinde toparlanarak müşriklere kesin bir zafer kazanma fırsatı vermedi. Düşman savaş meydanını terk ettiğinde Sa’d bin Ebî Vakkas (r.a.), Abdullah Bin Cahş (r.a.)’ın paramparça edilen vücudu ile karşılaştı. Burnu ve kulakları kesilmişti. Etrafa baktığında bir ağacın dalına asılan bir ipin ucundaki burnu ve kulakları gördü. Müşrikler Nahle Seriyyesi’nin kahraman komutanının vücudunu, parmaklarını, burnunu ve kulaklarını doğrayarak intikam almışlardı. Hz. Abdullah (r.a.)’ın duası kabul olmuş, Hz. Abdullah (r.a.) Allah yolunda şehid olmuştu.

YORUMLAR
YAZARIN DİĞER YAZILARI
09/08/2017 - 11:07 Neme lâzım be sultânım!
29/07/2017 - 10:18 Şu iki adamdan beni kurtar!
18/07/2017 - 12:39 "Erkekler gibi savaşamadın, bari oturup kadınlar gibi ağla"
08/07/2017 - 14:22 Bir destan kahramanı; Âbid, Zâhid ve Mücâhid Abbad Bin Bişr (r.a.)
01/07/2017 - 14:06 KUR’AN’DA MܒMİNLERİN BAZI SIFATLARI
21/06/2017 - 14:04 ADALET- EMANET VE İŞLERİ EHLİNE VERMEK
14/06/2017 - 14:03 ÇOCUKLARIMIZ, CAMİLERİMİZ VE NAMAZ ŞUURU
12/06/2017 - 09:46 SALEBE’NİN İBRETLİK HAYATI
05/06/2017 - 17:58 RAMAZAN AYI VE ORUÇ HAKKINDA
29/05/2017 - 14:29 FETİH VE FATİH NESLİ OLMAK
25/05/2017 - 09:14 RAMAZAN-I ŞERİF AYINA HAZIR MIYIZ?
19/05/2017 - 09:42 Peygamber (s.a.v) Efendimizin Güzel Hayatından Örnekler
10/05/2017 - 12:10 BERÂET’E- KURTULUŞA ERENLER!
02/05/2017 - 09:13 ÂHİR ZAMAN ALÂMETLERİ
22/04/2017 - 13:00 MUTLU OLMAK İÇİN!
12/04/2017 - 14:11 AİLE REİSİ OLARAK HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZ
03/04/2017 - 14:23 SAYGIN BİR İSLÂM ÂLİMİ: HZ. ABDULLAH BİN ABBAS (R.A.)
18/03/2017 - 14:08 MİLLETİMİZİN VAR OLMA MÜCADELESİ: ÇANAKKALE
07/03/2017 - 20:35 İSLÂM’DA KADINLARA VERİLEN BAZI HAKLAR
25/02/2017 - 15:06 MİLLÎ GÖRÜŞ LİDERİMİZ MERHUM ERBAKAN'DAN GENÇLİĞE HİTABE!
16/02/2017 - 15:42 ŞEHİTLER VE ANNELERİ
04/02/2017 - 14:11 AİLE NEDİR?
21/01/2017 - 12:08 ASHAB-I KİRAMIN RASULULLAH (S.A.S.)'A BİATI
12/01/2017 - 16:26 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİ HER YÖNÜYLE TANIMALIYIZ
05/01/2017 - 17:36 KAR VE ÇOCUK
27/12/2016 - 15:05 VEFÂTININ 80.YILDÖNÜMÜNDE İSTİKLÂL MARŞI ŞAİRİMİZ MEHMED ÂKİF ERSOY (1873-1936)
24/12/2016 - 15:21 ABDULHAMİD HAN VE MÜCADELESİ
14/12/2016 - 14:07 AHLÂKIN VAZGEÇİLMEZ İLKELERİ
05/12/2016 - 14:50 ZEYD İBN HARİSE (R.A.) VE SEVGİLİ PEYGAMBER EFENDİMİZ (S.A.S.)
24/11/2016 - 12:01 Hepimizi eğiten bir muallim-i ekmel (En mükemmel öğretmen) Hz. Peygamber Efendimiz (S.A.S.)
17/11/2016 - 14:15 MÜSLÜMAN ÇOCUĞUN EDEBİ
08/11/2016 - 11:06 ÂDÂB-I MUÂŞERET-GÖRGÜ KURALLARI
29/10/2016 - 13:22 İSLÂMİYET, NASİHAT VE ÖĞÜTLE KÂİMDİR
20/10/2016 - 09:23 MܒMİN MܒMİNİN KARDEŞİDİR
12/10/2016 - 16:04 RABBİNDEN ŞEHÂDET DİLEYEN KOMUTAN ABDULLAH BİN CAHŞ (R.A.)
04/10/2016 - 12:18 HİCRET VE MUS’AB BİN UMEYR (R.A.)
28/09/2016 - 12:43 CAMİ VE ÇOCUKLAR
20/09/2016 - 12:06 HAKK'I BÂTILDAN AYIRAN EMANET KUR’AN-I KERİM
05/09/2016 - 17:22 Kurban, her yıl tekrar edilen en büyük hatırlayıştır!
30/08/2016 - 17:15 VATAN SEVGİSİ VE 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI
21/08/2016 - 10:29 YÛSUF HÂS HÂCİB
09/08/2016 - 09:21 MUS’AB BİN UMEYR (R.A.) -DÜNYA MALINA ITIBAR ETMEDI-
21/07/2016 - 15:21 MAZLUMUN ÂHI, İNDİRİR ŞÂHI!
12/07/2016 - 14:52 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN GENÇLERE TAVSİYELERİ
30/06/2016 - 17:23 KURAN-I KERİM'İ OKUMAK VE İBRET ALMAK
23/06/2016 - 16:17 ASHAB-I KİRAM'IN AHLAKI
17/06/2016 - 10:28 ORUÇLU KİMSENİN ÖZELLİKLERİ
10/06/2016 - 15:21 ORUCUN HİKMET VE FAYDALARI
06/06/2016 - 09:28 HZ. ZEYD (R.A.)’İN HZ. RASÛLULLAH (S.A.S.)’A BAĞLILIĞI
29/05/2016 - 13:37 Fatih Sultan Mehmed’in ufku
23/05/2016 - 15:53 FATİH’İN ÇOCUKLUK MERAKI!
12/05/2016 - 15:30 UNUTULMUŞ SÜNNETLER
03/05/2016 - 17:22 Anne ve babalara tavsiyeler
29/04/2016 - 11:41 Alemlere rahmet sevgili peygamber (s.a.v.) efendimizin güzel hayatından örnekler
22/04/2016 - 14:57 Bir devlet başkanı olarak Hz. Peygamber (s.a.s.) EFENDİMİZ
19/04/2016 - 17:05 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİ TANIMAK
12/04/2016 - 12:33 KİTAP VE OKUMA HAKKINDA UNUTULMAZ SÖZLER
05/04/2016 - 14:16 KİTAP VE KİTAP OKUMAK SANATI
28/03/2016 - 11:11 Çanakkale'de şehid olan bir askerin son mektubu...
21/03/2016 - 15:49 BABAN GELİRSE ÇAĞIR BENİ OĞUL!
18/03/2016 - 10:59 ÇANAKKALE, BİR MİLLETİN VAR OLMA MÜCADELESİDİR!
09/03/2016 - 11:20 Eğitimde ailenin önemi
26/02/2016 - 17:34 ERBAKAN'DAN GENÇLİĞE HİTABE
19/02/2016 - 15:45 HAYATIMIZA YÖN VERECEK 40 HADİS-İ ŞERÎF
12/02/2016 - 12:00 40 ÂYETTE MUTLULUĞUN FORMÜLÜ
03/02/2016 - 11:26 Ashâb’ın namaza gösterdiği hürmet
26/01/2016 - 14:36 BİR İBRET LEVHASI! CEZZAR AHMED PAŞA VE NAPOLYON
16/01/2016 - 15:17 (ŞEYH EDEBÂLİ’NİN OSMAN GÂZİ’YE NASİHATLARI) İNSANI YAŞAT Kİ, DEVLET YAŞASIN!
14/01/2016 - 17:31 Devlet Yöneticilerine Osman GAzi’den Tavsiyeler
05/01/2016 - 12:23 DEVLET YÖNETİCİLERİNE OSMAN GAZİ'DEN TAVSİYELER
29/12/2015 - 16:52 MEKKE-İ MÜKERREME'NİN FETHİ (H. 20 Ramazan 8/ M. 11ocak 630.)
21/12/2015 - 15:30 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZ, İNSANLIĞA YÖN GÖSTEREN BİR KUTUP YILDIZIYDI
11/12/2015 - 12:59 GÖNÜLLER SULTANI MEVLÂNÂ
04/12/2015 - 15:43 NENE HATUN
27/11/2015 - 13:13 AMELLERİN EN SEVİMLİSİ
20/11/2015 - 14:26 SEN ERBAKAN’SIN! …
17/11/2015 - 10:20 SÜTÇÜ İMAM
09/11/2015 - 14:30 KUR’AN-I KERİM’E GÖRE BAZI KAVİMLERİN HELÂK OLUŞ SEBEPLERİ
28/10/2015 - 14:18 ADALET- EMANET VE İŞLERİ EHLİNE VERMEK
20/10/2015 - 11:51 GENÇLERE ÖĞÜTLER
14/10/2015 - 12:24 MEDİNE-İ MÜNEVVERE'YE HİCRET
12/10/2015 - 10:05 Hz. Peygamber (S.A.S.)’in çocuk eğitim metodu
28/09/2015 - 12:29 EĞİTİM-BİLİM VE ÇOCUKLARIMIZ
21/09/2015 - 13:35 HZ. İBRAHİM (A.S.)’İN RÜYASI
15/09/2015 - 13:39 BEN FİLİSTİNLİ ÇOCUK
07/09/2015 - 16:24 EY ŞEHİT!
04/09/2015 - 12:12 SURİYELİ ÇOCUK
31/08/2015 - 10:04 VATAN SEVGİSİ VE 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI
25/08/2015 - 17:02 MALAZGİRT ZAFERİMİZ VE SULTAN ALPARSLAN
21/08/2015 - 12:27 İNSANLIĞIN ÖNCÜLERİ: ŞEHİTLER
17/08/2015 - 18:08 AĞIR AĞIR İNTİHAR: SİGARA!
10/08/2015 - 11:24 FECİ BİR ÖLÜMÜ TERCİH ETMEK: UYUŞTURUCU!
03/08/2015 - 13:19 BÜTÜN KÖTÜLÜKLERİN ANASI: ALKOL!
29/07/2015 - 11:00 Kur’an-ı kerim’le’ Konuşan Kadın
16/07/2015 - 04:29 KUR’AN-I KERİM’DE MܒMİNLERİN VASIFLARI
29/06/2015 - 16:21 DOĞU TÜRKİSTAN’A DUA, ÇİN’E LANET!
26/06/2015 - 18:02 ORUÇLU KİMSENİN ÖZELLİKLERİ
23/06/2015 - 14:40 RAMAZAN AYI VE ORUCUN HİKMETLERİ
16/06/2015 - 11:14 RAMAZAN AYINA HAZIRLANMAK
12/06/2015 - 16:38 YÖNETİM NE ZAMAN ÇÖKER?
11/06/2015 - 12:42 BU DEVLET YIKILIR MI?
08/06/2015 - 11:20 SAKIN ZALİMLERE MEYLETMEYİN!
02/06/2015 - 11:17 MܒMİNLERİN YARDIMCISI ALLAH’TIR ZAFER İNANANLARINDIR
26/05/2015 - 10:21 İSTANBUL’UN FETHİ VE FATİH
19/05/2015 - 12:36 DÜNÜ VE BUGÜNÜ İLE GENÇLİĞİMİZ (GENÇLİĞİMİZ BUHRANDAN NASIL KURTULUR?)
12/05/2015 - 10:52 FATİH SULTAN MEHMED (RAHMETULLAHİ ALEYH)
07/05/2015 - 10:40 ANNE RIZÂSI
30/04/2015 - 13:14 Hz. Enes (R.A.)’in Hz. Peygamber (S.A.S.)’le ilgili bir hatırası
16/04/2015 - 12:53 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN ÇOCUK SEVGİSİ
09/04/2015 - 17:50 SEVGİLİ PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN AHLÂKÎ DAVRANIŞLARI
 
Dursun Özbek'ten Arda Turan ve Selçuk İnan açıklaması
ABD'den Kuzey Kore'ye: Çok hızlı bir şekilde savaşa dönüşür
Resmen alay ediyor!
Sanayi hamleleri devrim niteliğindeydi
Emniyet Genel Müdürlüğü: Bülent Tezcan bize sorsaydı bilgi verirdik
“GDO’lu yem” korkutuyor
Dikkat! Tehlikeli ekran
Siyasette “Kesici” formüller…
Öğrencilere 'adab-ı muaşeret' dersi verilmesi için kanun teklifi
EN ÇOK
Yazarlar
Mustafa İŞCAN
Yeni aylıklar istediğiniz banka ve PTT’ye gönderilecek
Mustafa KAYA
Siyasetin Dili
Atilla MEHDİGİL
Bırakın bu inadı da girin tövbe kapısından içeri
İshak BEYAZAY
H.A.A.R.P Projesi ve Chemtrails-1
Feyzullah AYDOĞAN
Öğretmen atamalarında hakkaniyet ve liyakat yerine siyaset iddiası
Ekrem ŞAMA
Tarihten bir gaflet rekoru
Hayati OTYAKMAZ
Neme lâzım be sultânım!
Şeref KAÇMAZ