28 Ramazan 1438 | 23 Haziran 2017
Ana Sayfa Günün Haberleri Yazarlar TÜRKİYE POLİTİKA EKONOMİ SPOR DÜNYA SAĞLIK & YAŞAM EĞİTİM BİLİM-TEKNOLOJİ KÜLTÜR-SANAT
MAKALELER
MUS’AB BİN UMEYR (R.A.) -DÜNYA MALINA ITIBAR ETMEDI-
09/08/2016 - 09:21
Hayati OTYAKMAZ

Mus'ab bin Umeyr, Kureyş'in asil ve zengin bir ailesine mensuptu. Putların fayda ve zarar veremeyeceğini bilir ve onlara tapmazdı. Güzel yüzlü ve zengin biriydi. Mekke halkı ona gıpta ile bakarlardı. Kendini büyük bir boşluk içinde hissediyordu. İslâm'ın ilk günlerinde Müslümanların bir araya gelerek, ilmi çalışmalar yaptığı Erkam'ın evine gitmiş ve Efendimizi görür görmez de Müslüman olmuştu.

İslâmiyet’i kabul ettikten sonra hayatı değişti ve artık eski servetinden eser kalmadı. Ailesi tarafından büyük işkencelere maruz kaldı. Aile onu dinden döndürmek için, evlerindeki bir mahzene hapsettiler ve günlerce aç susuz bıraktılar. Fakat Mus'ab bu ağır işkencelere rağmen sabırla inandığı dinden vazgeçmedi, her seferinde "Lâ ilahe illallah" dedi ve inancından hiç taviz vermedi.

İşkenceler iyice artmıştı ama Mus'ab direniyordu. Hazreti Peygamber (s.a.s.),  onun Habeşistan'a hicretine izin verdi. Mus'ab buraya hicret etti ve bir süre burada kaldı. Daha sonra geri döndü ve Hazreti Peygamber (s.a.s.)’in yanına geldi. Hazreti Ali (r.a.), Mus'ab'ın gelişini şöyle anlatır:

Rasûlullah ile oturuyorduk bu sırada Mus'ab bin Umeyr geldi, üzerinde yamalı bir elbiseden başka giyeceği yoktu. Rasûlullah onun bu halini görünce mübarek gözleri yaşla doldu; "Kalbini Allah Teâlâ’nın nurlandırdığı şu kimseye bakın! Anne ve babası onu en iyi yiyecek ve içeceklerle besliyorlardı. Allah için bunların hepsini terk etti. Allah ve Rasûlü'nün sevgisi onu gördüğünüz hale getirmiştir" buyurdu.

İlk öğretmen

Birinci Akabe Biati'nde Müslüman olan Medineliler Rasûlullah (s.a.s.)’a;

"Yâ Rasûlallah! Müslümanların sayısı gittikçe artıyor. Halkı Allah'ın kitabına davet edecek, Kur'an'ı okuyacak, İslâm Dini’ni anlatacak, İslâm'ın sünneti ve emirlerini aramızda ikame edecek, yerleştirecek, namazlarımızda bize imamlık yapacak bir kimse gönder" diye mektup yazdılar. Bunun üzerine, Efendimiz (s.a.s.), Mus'ab bin Umeyr (r.a.)'i Medine'ye gönderdi ve ona Medinelilere İslâmiyet’in emir ve yasaklarını öğretmesini ve namazlarını kıldırmasını emretti. Mus'ab kısa zamanda Medine'ye vardı. Orada kendisini büyük bir sevinçle karşıladılar. Esad bin Zürare'nin evine yerleşti. Ev sahibi, Medineli ilk Müslümanlardandı. Orada insanlara dinlerini öğretmeye başladı.

Mus'ab'ın da gayretleriyle İslâmiyet kısa sürede Medine-i Münevvere'de yayıldı. Artık İslâmiyet her eve girmiş ve iman etmeyen kalmamıştı.

Mus'ab (r.a.), Esad bin Zürare'nin evinde Kur'an öğretiyor ve İslam'ın temel esaslarını anlatıyordu. O dönem Medine'de bulunan kabile reislerinden Sad bin Muaz ve Useyd bin Hudayr henüz Müslüman olmamıştı. Bir gün Mus'ab etrafındaki insanlara dini anlatıyordu. Bu sırada Evs Kabilesi'nin reislerinden olan Useyd, elinde mızrağı olduğu halde hiddetli bir şekilde geldi ve şöyle dedi:

-Sözümü dinle, Siz bize niçin geldiniz insanları aldatıyorsunuz. Hayatınızdan olmak istemiyorsanız buradan derhal ayrılın!

Onu öfkeli bir şekilde gören Mus'ab:

"Hele biraz otur, sözümü dinle. Maksadımızı anla, beğenirsen kabul edersin yoksa engel olursun" diyerek yumuşak bir şekilde cevap verdi. Sonra adam mızrağını koyarak oturdu. Mus'ab ona İslâmiyet'i anlattı ve Kur'an'ı okudu. Adam bu ne kadar güzel bir sözdür dedi, sonra bu dine girmek için ne yapmalı diye sordu.

Bunun üzerine Mus'ab ona, Kelime-i Şahadet'i öğretti ve Üseyd orada Müslüman oldu. Daha sonra ben gidip arkadaşlarıma da bunu tebliğ yapayım dedi ve Evs Kabilesi'nin reisi Sad bin Muaz'ın kabilesinin yanına gitti ve Müslüman olduğunu söyledi. Bunun üzerine Sad şaşırmıştı ve Mus'ab'ın yanına koştu. Öfkeli bir vaziyette konuşmaya başladı. Mus'ab bin Umeyr yine sakin bir ses tonuyla İslâmiyet’i anlattı. O da konuşulanları dinledi ve orada Müslüman oldu ve kavmine gitti ve onlara şöyle dedi:

"Ey kavmim beni nasıl bilirsiniz?”

“ Sen bizim büyüğümüzsün” dediler. Öyle ise Allah ve Resulü'ne iman etmelisiniz, iman etmedikçe erkek ve kadınlarınızla konuşmak bana haram olsun dedi. Bunun üzerine kavmindeki bütün insanlar iman ettiler.

Mus'ab bin Umeyr'in gayretleriyle İslâmiyet Medine'de hızla yayıldı. Artık İslâmiyet her eve girmişti ve Ensar, Hz. Peygamber (s.a.s.)’in iznini alarak, Sad bin Hayseme'nin evinde ilk defa Cuma namazını kıldılar.

Mus'ab bin Ümeyr (r.a.), Müslüman olan Medineli Müslümanlar ile İkinci Akabe Biati'nde bulundu. Bedir Savaşı'nda sancaktar olup büyük kahramanlık gösterdi. Suveyd bin Harmale ile birlikte Abduddaroğulları'ndan Bedir Savaşı'na katılan iki kişiden biri idi.

Mus'ab bin Umeyr (r.a.), Uhud'da sancağı taşıdı, savaşta Hazreti Peygamber (s.a.s.)’in yanından hiç ayrılmadı ve saldırılara karşı koydu. Müşrik ordusundan bir adam Peygamberimize saldırırken Mus'ab Bin Umeyr onun karışına çıktı. Bu müşrik bir kılıç darbesiyle Mus'ab bin Umeyr'in sağ kolunu kesti. Bunun üzerine sancağı diğer eline aldı. Mus'ab o sırada;

"Muhammed ancak Rasûl'dür, ondan evvel daha nice peygamberler gelip geçmiştir"mealindeki âyeti okuyordu. İkinci darbe ile sol kolu da kesilince sancağı kesik kollarıyla tutup göğsüne bastırdı ve yine aynı âyeti okudu. Bu durumda dahi kendini Efendimize siper yapan Mus'ab, üzerine hücum eden İbn-i Kamia'nın vücuduna sapladığı mızrak ile şehit oldu.

Rasûlullah Efendimiz (r.a.), Mus'ab bin Umeyr (r.a.)'i şehit olmuş görünce, başı ucuna gelerek Ahzâb Sûresi’nden:

"Mü'minlerden öyle yiğitler vardır ki, onlar Allah'a verdikleri sözde sadakat gösterdiler. Onlardan bazıları şehit oluncaya kadar çarpışacağına dair yaptığı adağını yerine getirdi. Kimisi de şehit olmayı bekliyor. Onlar verdikleri sözü asla değiştirmediler"mealindeki âyet-i kerimeyi okudu ve sonra şöyle buyurdu:

-Allah'ın Rasûlü de şâhittir ki, siz Kıyamet Günü Allah'ın huzurunda şehit olarak haşrolunacaksınız. Selâm vereceklerdir. Daha sonra yanındakilere dönüp;

-Bunları ziyaret ediniz. Kendilerine selâm veriniz. Allah Teâlâ'ya yemin ederim ki, kim bunlara bu dünyada selâm verirse, kıyamette bu aziz şehitler kendilerine mukabil selâm vereceklerdir, buyurdu.

Mus'ab bin Umeyr (r.a.)'e kefen olarak bir şey bulunamamıştı. Mekke'nin en zengin iki ailesinden birinin çocuğu olan Mus'ab bin Umeyr (r.a.)'in örtünecek kefeni yoktu. Vücudu kaftanı ile ve ayak tarafı da otlarla örtülmek suretiyle defnedildi.

YORUMLAR
YAZARIN DİĞER YAZILARI
21/06/2017 - 14:04 ADALET- EMANET VE İŞLERİ EHLİNE VERMEK
14/06/2017 - 14:03 ÇOCUKLARIMIZ, CAMİLERİMİZ VE NAMAZ ŞUURU
12/06/2017 - 09:46 SALEBE’NİN İBRETLİK HAYATI
05/06/2017 - 17:58 RAMAZAN AYI VE ORUÇ HAKKINDA
29/05/2017 - 14:29 FETİH VE FATİH NESLİ OLMAK
25/05/2017 - 09:14 RAMAZAN-I ŞERİF AYINA HAZIR MIYIZ?
19/05/2017 - 09:42 Peygamber (s.a.v) Efendimizin Güzel Hayatından Örnekler
10/05/2017 - 12:10 BERÂET’E- KURTULUŞA ERENLER!
02/05/2017 - 09:13 ÂHİR ZAMAN ALÂMETLERİ
22/04/2017 - 13:00 MUTLU OLMAK İÇİN!
12/04/2017 - 14:11 AİLE REİSİ OLARAK HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZ
03/04/2017 - 14:23 SAYGIN BİR İSLÂM ÂLİMİ: HZ. ABDULLAH BİN ABBAS (R.A.)
18/03/2017 - 14:08 MİLLETİMİZİN VAR OLMA MÜCADELESİ: ÇANAKKALE
07/03/2017 - 20:35 İSLÂM’DA KADINLARA VERİLEN BAZI HAKLAR
25/02/2017 - 15:06 MİLLÎ GÖRÜŞ LİDERİMİZ MERHUM ERBAKAN'DAN GENÇLİĞE HİTABE!
16/02/2017 - 15:42 ŞEHİTLER VE ANNELERİ
04/02/2017 - 14:11 AİLE NEDİR?
21/01/2017 - 12:08 ASHAB-I KİRAMIN RASULULLAH (S.A.S.)'A BİATI
12/01/2017 - 16:26 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİ HER YÖNÜYLE TANIMALIYIZ
05/01/2017 - 17:36 KAR VE ÇOCUK
27/12/2016 - 15:05 VEFÂTININ 80.YILDÖNÜMÜNDE İSTİKLÂL MARŞI ŞAİRİMİZ MEHMED ÂKİF ERSOY (1873-1936)
24/12/2016 - 15:21 ABDULHAMİD HAN VE MÜCADELESİ
14/12/2016 - 14:07 AHLÂKIN VAZGEÇİLMEZ İLKELERİ
05/12/2016 - 14:50 ZEYD İBN HARİSE (R.A.) VE SEVGİLİ PEYGAMBER EFENDİMİZ (S.A.S.)
24/11/2016 - 12:01 Hepimizi eğiten bir muallim-i ekmel (En mükemmel öğretmen) Hz. Peygamber Efendimiz (S.A.S.)
17/11/2016 - 14:15 MÜSLÜMAN ÇOCUĞUN EDEBİ
08/11/2016 - 11:06 ÂDÂB-I MUÂŞERET-GÖRGÜ KURALLARI
29/10/2016 - 13:22 İSLÂMİYET, NASİHAT VE ÖĞÜTLE KÂİMDİR
20/10/2016 - 09:23 MܒMİN MܒMİNİN KARDEŞİDİR
12/10/2016 - 16:04 RABBİNDEN ŞEHÂDET DİLEYEN KOMUTAN ABDULLAH BİN CAHŞ (R.A.)
04/10/2016 - 12:18 HİCRET VE MUS’AB BİN UMEYR (R.A.)
28/09/2016 - 12:43 CAMİ VE ÇOCUKLAR
20/09/2016 - 12:06 HAKK'I BÂTILDAN AYIRAN EMANET KUR’AN-I KERİM
05/09/2016 - 17:22 Kurban, her yıl tekrar edilen en büyük hatırlayıştır!
30/08/2016 - 17:15 VATAN SEVGİSİ VE 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI
21/08/2016 - 10:29 YÛSUF HÂS HÂCİB
09/08/2016 - 09:21 MUS’AB BİN UMEYR (R.A.) -DÜNYA MALINA ITIBAR ETMEDI-
21/07/2016 - 15:21 MAZLUMUN ÂHI, İNDİRİR ŞÂHI!
12/07/2016 - 14:52 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN GENÇLERE TAVSİYELERİ
30/06/2016 - 17:23 KURAN-I KERİM'İ OKUMAK VE İBRET ALMAK
23/06/2016 - 16:17 ASHAB-I KİRAM'IN AHLAKI
17/06/2016 - 10:28 ORUÇLU KİMSENİN ÖZELLİKLERİ
10/06/2016 - 15:21 ORUCUN HİKMET VE FAYDALARI
06/06/2016 - 09:28 HZ. ZEYD (R.A.)’İN HZ. RASÛLULLAH (S.A.S.)’A BAĞLILIĞI
29/05/2016 - 13:37 Fatih Sultan Mehmed’in ufku
23/05/2016 - 15:53 FATİH’İN ÇOCUKLUK MERAKI!
12/05/2016 - 15:30 UNUTULMUŞ SÜNNETLER
03/05/2016 - 17:22 Anne ve babalara tavsiyeler
29/04/2016 - 11:41 Alemlere rahmet sevgili peygamber (s.a.v.) efendimizin güzel hayatından örnekler
22/04/2016 - 14:57 Bir devlet başkanı olarak Hz. Peygamber (s.a.s.) EFENDİMİZ
19/04/2016 - 17:05 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİ TANIMAK
12/04/2016 - 12:33 KİTAP VE OKUMA HAKKINDA UNUTULMAZ SÖZLER
05/04/2016 - 14:16 KİTAP VE KİTAP OKUMAK SANATI
28/03/2016 - 11:11 Çanakkale'de şehid olan bir askerin son mektubu...
21/03/2016 - 15:49 BABAN GELİRSE ÇAĞIR BENİ OĞUL!
18/03/2016 - 10:59 ÇANAKKALE, BİR MİLLETİN VAR OLMA MÜCADELESİDİR!
09/03/2016 - 11:20 Eğitimde ailenin önemi
26/02/2016 - 17:34 ERBAKAN'DAN GENÇLİĞE HİTABE
19/02/2016 - 15:45 HAYATIMIZA YÖN VERECEK 40 HADİS-İ ŞERÎF
12/02/2016 - 12:00 40 ÂYETTE MUTLULUĞUN FORMÜLÜ
03/02/2016 - 11:26 Ashâb’ın namaza gösterdiği hürmet
26/01/2016 - 14:36 BİR İBRET LEVHASI! CEZZAR AHMED PAŞA VE NAPOLYON
16/01/2016 - 15:17 (ŞEYH EDEBÂLİ’NİN OSMAN GÂZİ’YE NASİHATLARI) İNSANI YAŞAT Kİ, DEVLET YAŞASIN!
14/01/2016 - 17:31 Devlet Yöneticilerine Osman GAzi’den Tavsiyeler
05/01/2016 - 12:23 DEVLET YÖNETİCİLERİNE OSMAN GAZİ'DEN TAVSİYELER
29/12/2015 - 16:52 MEKKE-İ MÜKERREME'NİN FETHİ (H. 20 Ramazan 8/ M. 11ocak 630.)
21/12/2015 - 15:30 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZ, İNSANLIĞA YÖN GÖSTEREN BİR KUTUP YILDIZIYDI
11/12/2015 - 12:59 GÖNÜLLER SULTANI MEVLÂNÂ
04/12/2015 - 15:43 NENE HATUN
27/11/2015 - 13:13 AMELLERİN EN SEVİMLİSİ
20/11/2015 - 14:26 SEN ERBAKAN’SIN! …
17/11/2015 - 10:20 SÜTÇÜ İMAM
09/11/2015 - 14:30 KUR’AN-I KERİM’E GÖRE BAZI KAVİMLERİN HELÂK OLUŞ SEBEPLERİ
28/10/2015 - 14:18 ADALET- EMANET VE İŞLERİ EHLİNE VERMEK
20/10/2015 - 11:51 GENÇLERE ÖĞÜTLER
14/10/2015 - 12:24 MEDİNE-İ MÜNEVVERE'YE HİCRET
12/10/2015 - 10:05 Hz. Peygamber (S.A.S.)’in çocuk eğitim metodu
28/09/2015 - 12:29 EĞİTİM-BİLİM VE ÇOCUKLARIMIZ
21/09/2015 - 13:35 HZ. İBRAHİM (A.S.)’İN RÜYASI
15/09/2015 - 13:39 BEN FİLİSTİNLİ ÇOCUK
07/09/2015 - 16:24 EY ŞEHİT!
04/09/2015 - 12:12 SURİYELİ ÇOCUK
31/08/2015 - 10:04 VATAN SEVGİSİ VE 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI
25/08/2015 - 17:02 MALAZGİRT ZAFERİMİZ VE SULTAN ALPARSLAN
21/08/2015 - 12:27 İNSANLIĞIN ÖNCÜLERİ: ŞEHİTLER
17/08/2015 - 18:08 AĞIR AĞIR İNTİHAR: SİGARA!
10/08/2015 - 11:24 FECİ BİR ÖLÜMÜ TERCİH ETMEK: UYUŞTURUCU!
03/08/2015 - 13:19 BÜTÜN KÖTÜLÜKLERİN ANASI: ALKOL!
29/07/2015 - 11:00 Kur’an-ı kerim’le’ Konuşan Kadın
16/07/2015 - 04:29 KUR’AN-I KERİM’DE MܒMİNLERİN VASIFLARI
29/06/2015 - 16:21 DOĞU TÜRKİSTAN’A DUA, ÇİN’E LANET!
26/06/2015 - 18:02 ORUÇLU KİMSENİN ÖZELLİKLERİ
23/06/2015 - 14:40 RAMAZAN AYI VE ORUCUN HİKMETLERİ
16/06/2015 - 11:14 RAMAZAN AYINA HAZIRLANMAK
12/06/2015 - 16:38 YÖNETİM NE ZAMAN ÇÖKER?
11/06/2015 - 12:42 BU DEVLET YIKILIR MI?
08/06/2015 - 11:20 SAKIN ZALİMLERE MEYLETMEYİN!
02/06/2015 - 11:17 MܒMİNLERİN YARDIMCISI ALLAH’TIR ZAFER İNANANLARINDIR
26/05/2015 - 10:21 İSTANBUL’UN FETHİ VE FATİH
19/05/2015 - 12:36 DÜNÜ VE BUGÜNÜ İLE GENÇLİĞİMİZ (GENÇLİĞİMİZ BUHRANDAN NASIL KURTULUR?)
12/05/2015 - 10:52 FATİH SULTAN MEHMED (RAHMETULLAHİ ALEYH)
07/05/2015 - 10:40 ANNE RIZÂSI
30/04/2015 - 13:14 Hz. Enes (R.A.)’in Hz. Peygamber (S.A.S.)’le ilgili bir hatırası
16/04/2015 - 12:53 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN ÇOCUK SEVGİSİ
09/04/2015 - 17:50 SEVGİLİ PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN AHLÂKÎ DAVRANIŞLARI
 
Meclis güçsüzleşirse sokak güçlenir
KPSS cevap kağıtları erişime açıldı
ABD'den PYD/PKK mektubu
Biraraya gelmezsek zulümler önlenemez
KPSS sonuçları açıklandı
Bahçeli’den CHP'nin yürüyüşüne ilk tepki: "Akılsız başın cezasını ayaklar çeker"
Sorunlarımızı G-8’de değil D-8’de çözelim!
Az önce açıklandı! İşte yerine gelen isim…
Siyasîler kavgayı bırakırsa vatandaş kucaklaşır
EN ÇOK
Yazarlar
Hayati OTYAKMAZ
ADALET- EMANET VE İŞLERİ EHLİNE VERMEK
Şeref KAÇMAZ