30 Recep 1438 | 27 Nisan 2017
Ana Sayfa Günün Haberleri Yazarlar TÜRKİYE POLİTİKA EKONOMİ SPOR DÜNYA SAĞLIK & YAŞAM EĞİTİM BİLİM-TEKNOLOJİ KÜLTÜR-SANAT
MAKALELER
Anne ve babalara tavsiyeler
03/05/2016 - 17:22
Hayati OTYAKMAZ

1- Çocuğun içinde büyüdüğü çevre ne kadar donanımlı ise ve aile bireyleri ilişkilerinde ne kadar sevecen davranırlarsa çocuk kendini o kadar iyi hissedecektir. Ve çocuk anne babası tarafından ne kadar çok sevilirse, değer verildiğini hissederse ruhsal alt yapısı o kadar sağlam atılacaktır. Hal böyle olunca çocuk varoluşunu tanıyacak ve ruhunun var lığını keşfedecektir.

2- Çocuk okul öncesi dönemde, gerçekle gerçek olmayanı tam olarak ayırt edemediği için, ailenin çocuğu somut örneklerle bilgilendirmeleri gerekir. Bu dönem çocuk sık sık soru sorar, aile pratik cevaplarla çocuğu ikna etmelidir. Üç yaşında bir çocuk anne abdest alırken yanına gelir ve suyla oynamak ister, namazlarda annenin yanında yer alır. O bu dönem bütün bunları oyun gibi algılasa da, ebeveynini taklit etmektedir. Bu dönem ritüelleri zihnine kaydeder, dini vecibelere bağlanmayı öğrenir.

3- Üç yaşında bir çocuk, neden namaz kıldığımızı başımızı neden örttüğümüz sorar. Burada ebeveynler çocuklara anlayacakları bir üslupla Allah'ın emirlerini anlatmalıdırlar.

4- Din duygusu çocuğu rahatlatıcı bir özelliğe sahiptir. Korkan ve kendini güvende hissetmeyen çocuk kendisini görüp gözeten bir varlığın himayesinde olduğunu düşünür ve emin olur. Aile içinde de aynı güven ortamı oluşturulmuşsa çocuk geleceğe daha iyimser bakabilir ve dünyanın adil olduğunu dünyada kendi içinde dengeler olduğunu hayatının bütün alanlarında kendini koruyan bir üst makamın olduğunu bilir. Allah'a iman eder ve bunu arkadaşlarıyla paylaşır.

5- Çocuk ölen bir yakınının yokluğuna zor alışır. Çevresindeki insanlara sürekli sorular sorar ve ne zaman gelecek der. Ölen yakınının gelmeyeceğini öğrendiğinde ise, büyük bir travma yaşar. Bu süreçle çocuğa ölen yakınının çok uzağa gittiğini, geri dönemeyeceğini, özlediğinde onun için dua edebileceğini ifade etmek daha doğru olur.

Kararsız kalmak

Kararsızlık işimizi zorlaştıran ve vaktimizi, çalan bir sorundur. Kişi iki seçenek arasında kalır ve günlerce hatta aylarca bir konuda karar kılmaya çalışır. Karar veremiyorum mazeretine sığınarak yapmak istediği şeyleri sürekli erteler. Kararsızlık alış verişte, iş hayatında, evliliklerde, her zaman karşımıza çıkar.

1- Kararsız insanlar bağımlıdırlar.

2- O güne kadar kararlarını anne baba vermiştir.

3- Birey dış dünya ile yüzleşme ve risk alma fırsatı bulamamıştır.

4- Her zaman onun yerine bir başkası karar vermiştir.

5- Evlendiklerinde de kararlarını eşleri verdiğinden hayatı tanıma şansları olamamıştır.

Ayakkabımı dahi kendim alamıyorum

Bazı insanlar vardır, küçük meselelerde dahi başkasının kararlarına ihtiyaç duyarlar. Bu kimseler tek başına hiçbir şey yapamayacaklarına inandıklarından bağımsız hareket edemezler. Mesela, kişi pazardan alış veriş yapacak, ayakkabı alacak, çocuğun ihtiyaçları için alış verişe çıkacak mutlaka bir arkadaşını bir komşusunu arıyor ve onların yönlendirmelerine ihtiyaç duyuyor.

Önemli meselelerde, güvendiğimiz insanların fikirlerini almak ve istişare etmek dinimizin tavsiyelerindendir. Ancak küçük meselelerde dahi başkalarının desteğine ihtiyaç duymak, insanları meşgul etmek kişinin ayakta kalma ve karar verme becerisini köreltiyor.

Güne başlarken, bir dize sorumluluklarımızın olduğunu biliriz ve işlerimizi önem sırasına göre yeniden düzenleriz. Bu gün neler yapsam, hangi işime öncelik versem, hangi kitapları okusam, hangi işleri tamamlasam... Bütün bunlar karar vermemizi gerektiren durumlardır. Kişi yaşamını daha rahat sürdürebilmek için sağlıklı karar vermeyi öğrenmektedir. Burada insanı seçimini yapmakta zorlayan şey zihninden geçen düşüncelerdir. Yani, " doğru seçim yapamazsam endişesi ve başarısız olma, beğenilmem kaygısıdır. Ne olursa olsun insan, olaylara ya doğru ya da yanlış olarak bakıyor, her şeyin en iyisini bulmak için çaba sarf ediyor.

Akıl hocalarının dikkatine

Bazı insanlar vardır, başkalarının yaslandığı biri olmaktan hoşlanırlar ve bundan fazlasıyla beslenirler. Onlar kendilerini her sorunun üstesinden gelen ve her probleme bir cevap bulabilen kişiler olarak tanımladıklarından insanları kendilerine bağımlı hale getirirler. Oysa kendilerine bağımlı hale getirdikleri kişilere, "bunu sen de düşünebilirsin, bu konuda doğru karar verebileceğine inanıyorum" deselerdi, bu kişiler güçlü taraflarını geliştirebilirlerdi.

Bunları unutmayalım

İhtiyaçlarını en iyi, kişi kendisi bilir dolayısıyla problemlerin çözümünü de kendisi bulabilir.

Kişi ihtiyaç hâsıl olduğunda kendine odaklanmalı ve önceliklerini tanımalı, zayıf noktalarını bilerek hareket etmelidir.

Kişi kararlarının sonucunda beklemediği durumlar ortaya çıksa da yılmamalı ve bunun bir sonraki kararları için bilgi verdiğini düşünmelidir.

YORUMLAR
YAZARIN DİĞER YAZILARI
22/04/2017 - 13:00 MUTLU OLMAK İÇİN!
12/04/2017 - 14:11 AİLE REİSİ OLARAK HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZ
03/04/2017 - 14:23 SAYGIN BİR İSLÂM ÂLİMİ: HZ. ABDULLAH BİN ABBAS (R.A.)
18/03/2017 - 14:08 MİLLETİMİZİN VAR OLMA MÜCADELESİ: ÇANAKKALE
07/03/2017 - 20:35 İSLÂM’DA KADINLARA VERİLEN BAZI HAKLAR
25/02/2017 - 15:06 MİLLÎ GÖRÜŞ LİDERİMİZ MERHUM ERBAKAN'DAN GENÇLİĞE HİTABE!
16/02/2017 - 15:42 ŞEHİTLER VE ANNELERİ
04/02/2017 - 14:11 AİLE NEDİR?
21/01/2017 - 12:08 ASHAB-I KİRAMIN RASULULLAH (S.A.S.)'A BİATI
12/01/2017 - 16:26 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİ HER YÖNÜYLE TANIMALIYIZ
05/01/2017 - 17:36 KAR VE ÇOCUK
27/12/2016 - 15:05 VEFÂTININ 80.YILDÖNÜMÜNDE İSTİKLÂL MARŞI ŞAİRİMİZ MEHMED ÂKİF ERSOY (1873-1936)
24/12/2016 - 15:21 ABDULHAMİD HAN VE MÜCADELESİ
14/12/2016 - 14:07 AHLÂKIN VAZGEÇİLMEZ İLKELERİ
05/12/2016 - 14:50 ZEYD İBN HARİSE (R.A.) VE SEVGİLİ PEYGAMBER EFENDİMİZ (S.A.S.)
24/11/2016 - 12:01 Hepimizi eğiten bir muallim-i ekmel (En mükemmel öğretmen) Hz. Peygamber Efendimiz (S.A.S.)
17/11/2016 - 14:15 MÜSLÜMAN ÇOCUĞUN EDEBİ
08/11/2016 - 11:06 ÂDÂB-I MUÂŞERET-GÖRGÜ KURALLARI
29/10/2016 - 13:22 İSLÂMİYET, NASİHAT VE ÖĞÜTLE KÂİMDİR
20/10/2016 - 09:23 MܒMİN MܒMİNİN KARDEŞİDİR
12/10/2016 - 16:04 RABBİNDEN ŞEHÂDET DİLEYEN KOMUTAN ABDULLAH BİN CAHŞ (R.A.)
04/10/2016 - 12:18 HİCRET VE MUS’AB BİN UMEYR (R.A.)
28/09/2016 - 12:43 CAMİ VE ÇOCUKLAR
20/09/2016 - 12:06 HAKK'I BÂTILDAN AYIRAN EMANET KUR’AN-I KERİM
05/09/2016 - 17:22 Kurban, her yıl tekrar edilen en büyük hatırlayıştır!
30/08/2016 - 17:15 VATAN SEVGİSİ VE 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI
21/08/2016 - 10:29 YÛSUF HÂS HÂCİB
09/08/2016 - 09:21 MUS’AB BİN UMEYR (R.A.) -DÜNYA MALINA ITIBAR ETMEDI-
21/07/2016 - 15:21 MAZLUMUN ÂHI, İNDİRİR ŞÂHI!
12/07/2016 - 14:52 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN GENÇLERE TAVSİYELERİ
30/06/2016 - 17:23 KURAN-I KERİM'İ OKUMAK VE İBRET ALMAK
23/06/2016 - 16:17 ASHAB-I KİRAM'IN AHLAKI
17/06/2016 - 10:28 ORUÇLU KİMSENİN ÖZELLİKLERİ
10/06/2016 - 15:21 ORUCUN HİKMET VE FAYDALARI
06/06/2016 - 09:28 HZ. ZEYD (R.A.)’İN HZ. RASÛLULLAH (S.A.S.)’A BAĞLILIĞI
29/05/2016 - 13:37 Fatih Sultan Mehmed’in ufku
23/05/2016 - 15:53 FATİH’İN ÇOCUKLUK MERAKI!
12/05/2016 - 15:30 UNUTULMUŞ SÜNNETLER
03/05/2016 - 17:22 Anne ve babalara tavsiyeler
29/04/2016 - 11:41 Alemlere rahmet sevgili peygamber (s.a.v.) efendimizin güzel hayatından örnekler
22/04/2016 - 14:57 Bir devlet başkanı olarak Hz. Peygamber (s.a.s.) EFENDİMİZ
19/04/2016 - 17:05 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİ TANIMAK
12/04/2016 - 12:33 KİTAP VE OKUMA HAKKINDA UNUTULMAZ SÖZLER
05/04/2016 - 14:16 KİTAP VE KİTAP OKUMAK SANATI
28/03/2016 - 11:11 Çanakkale'de şehid olan bir askerin son mektubu...
21/03/2016 - 15:49 BABAN GELİRSE ÇAĞIR BENİ OĞUL!
18/03/2016 - 10:59 ÇANAKKALE, BİR MİLLETİN VAR OLMA MÜCADELESİDİR!
09/03/2016 - 11:20 Eğitimde ailenin önemi
26/02/2016 - 17:34 ERBAKAN'DAN GENÇLİĞE HİTABE
19/02/2016 - 15:45 HAYATIMIZA YÖN VERECEK 40 HADİS-İ ŞERÎF
12/02/2016 - 12:00 40 ÂYETTE MUTLULUĞUN FORMÜLÜ
03/02/2016 - 11:26 Ashâb’ın namaza gösterdiği hürmet
26/01/2016 - 14:36 BİR İBRET LEVHASI! CEZZAR AHMED PAŞA VE NAPOLYON
16/01/2016 - 15:17 (ŞEYH EDEBÂLİ’NİN OSMAN GÂZİ’YE NASİHATLARI) İNSANI YAŞAT Kİ, DEVLET YAŞASIN!
14/01/2016 - 17:31 Devlet Yöneticilerine Osman GAzi’den Tavsiyeler
05/01/2016 - 12:23 DEVLET YÖNETİCİLERİNE OSMAN GAZİ'DEN TAVSİYELER
29/12/2015 - 16:52 MEKKE-İ MÜKERREME'NİN FETHİ (H. 20 Ramazan 8/ M. 11ocak 630.)
21/12/2015 - 15:30 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZ, İNSANLIĞA YÖN GÖSTEREN BİR KUTUP YILDIZIYDI
11/12/2015 - 12:59 GÖNÜLLER SULTANI MEVLÂNÂ
04/12/2015 - 15:43 NENE HATUN
27/11/2015 - 13:13 AMELLERİN EN SEVİMLİSİ
20/11/2015 - 14:26 SEN ERBAKAN’SIN! …
17/11/2015 - 10:20 SÜTÇÜ İMAM
09/11/2015 - 14:30 KUR’AN-I KERİM’E GÖRE BAZI KAVİMLERİN HELÂK OLUŞ SEBEPLERİ
28/10/2015 - 14:18 ADALET- EMANET VE İŞLERİ EHLİNE VERMEK
20/10/2015 - 11:51 GENÇLERE ÖĞÜTLER
14/10/2015 - 12:24 MEDİNE-İ MÜNEVVERE'YE HİCRET
12/10/2015 - 10:05 Hz. Peygamber (S.A.S.)’in çocuk eğitim metodu
28/09/2015 - 12:29 EĞİTİM-BİLİM VE ÇOCUKLARIMIZ
21/09/2015 - 13:35 HZ. İBRAHİM (A.S.)’İN RÜYASI
15/09/2015 - 13:39 BEN FİLİSTİNLİ ÇOCUK
07/09/2015 - 16:24 EY ŞEHİT!
04/09/2015 - 12:12 SURİYELİ ÇOCUK
31/08/2015 - 10:04 VATAN SEVGİSİ VE 30 AĞUSTOS ZAFER BAYRAMI
25/08/2015 - 17:02 MALAZGİRT ZAFERİMİZ VE SULTAN ALPARSLAN
21/08/2015 - 12:27 İNSANLIĞIN ÖNCÜLERİ: ŞEHİTLER
17/08/2015 - 18:08 AĞIR AĞIR İNTİHAR: SİGARA!
10/08/2015 - 11:24 FECİ BİR ÖLÜMÜ TERCİH ETMEK: UYUŞTURUCU!
03/08/2015 - 13:19 BÜTÜN KÖTÜLÜKLERİN ANASI: ALKOL!
29/07/2015 - 11:00 Kur’an-ı kerim’le’ Konuşan Kadın
16/07/2015 - 04:29 KUR’AN-I KERİM’DE MܒMİNLERİN VASIFLARI
29/06/2015 - 16:21 DOĞU TÜRKİSTAN’A DUA, ÇİN’E LANET!
26/06/2015 - 18:02 ORUÇLU KİMSENİN ÖZELLİKLERİ
23/06/2015 - 14:40 RAMAZAN AYI VE ORUCUN HİKMETLERİ
16/06/2015 - 11:14 RAMAZAN AYINA HAZIRLANMAK
12/06/2015 - 16:38 YÖNETİM NE ZAMAN ÇÖKER?
11/06/2015 - 12:42 BU DEVLET YIKILIR MI?
08/06/2015 - 11:20 SAKIN ZALİMLERE MEYLETMEYİN!
02/06/2015 - 11:17 MܒMİNLERİN YARDIMCISI ALLAH’TIR ZAFER İNANANLARINDIR
26/05/2015 - 10:21 İSTANBUL’UN FETHİ VE FATİH
19/05/2015 - 12:36 DÜNÜ VE BUGÜNÜ İLE GENÇLİĞİMİZ (GENÇLİĞİMİZ BUHRANDAN NASIL KURTULUR?)
12/05/2015 - 10:52 FATİH SULTAN MEHMED (RAHMETULLAHİ ALEYH)
07/05/2015 - 10:40 ANNE RIZÂSI
30/04/2015 - 13:14 Hz. Enes (R.A.)’in Hz. Peygamber (S.A.S.)’le ilgili bir hatırası
16/04/2015 - 12:53 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN ÇOCUK SEVGİSİ
09/04/2015 - 17:50 SEVGİLİ PEYGAMBER (S.A.S.) EFENDİMİZİN AHLÂKÎ DAVRANIŞLARI
 
TSK'dan PKK'ya hava harekatı
Dursun Özbek'ten UEFA müjdesi
Fetönün Askeri Karargahı
Çeçenistan'daki saldırıyı DEAŞ üstlendi
Son bir haftada 26 terörist öldürüldü
300 AK Partili isim CHP'ye geçti
Trabzonspor'da rakipler aynı, puanlar farklı
Avrupa yaz saatine geçiyor!
Kahraman şehit Halisdemir'e büyük ayıp!
EN ÇOK
Yazarlar
Mustafa GEÇER
TÜRKİYE’NİN BATILILAŞMA SORUNU
Atilla MEHDİGİL
TAD olmayı istemiyoruz!..
Hayati OTYAKMAZ
MUTLU OLMAK İÇİN!
Feyzullah AYDOĞAN
MİLLİ GÖRÜŞ ÖZGÜVENİ
Ekrem ŞAMA
Referandum gözlemcileri
Mustafa BİLGEN
Hz PEYGAMBER (s.a.v.)’İN SİYASETÇİYE ÖĞÜTLERİ
Şeref KAÇMAZ